Tips - bli bättre på engelska

Tänkte ger lite tips till er, lixom jag inte är helt hundra på engelska. Jag har alltid haft svårt för engelska, eller det är helt enkelt inte mig grej. Har länge velat åka på språkresa eller på ett highschool år eftersom jag anser att det är det enda sättet för mig att lära mig. Jag skulle åkt på språkresa någonstans denna sommar, som till Jersey eller Malta. Drömmen har alltid varit att åka till Kalifornien men eftersom det är så otroligt dyrt där så har mina föräldrar alltid sagt nej.
Men nu..nu är det säkert. JAG ska få åka till USA nästa sommar, i en månad, i en värdfamilj, all alone, precis som jag drömde om.

Här kommer lite tips om vad jag tänker träna på under sommarlovet för att kanske, förhoppningsvis, bli lite bättre på engelska.

Börja läs engelska böcker, dock har inte detta funkat särskilt bra för mig eftersom jag blir så irreterad när jag inte förstår något ord och måste slå upp dom hela tiden. Jag tröttnar väldigt snabbt och det gör att jag inte alls läser särskillt ofta. Dessutom, kan jag ju medge, att vårt kära bibliotek här i stan inte har några böcker som jag är intresserad av. Typ Nalle Puh och Harry potter böcker, finns inget mellanting. Men nu har jag fått låna Twilight på engelska av en kompis, som jag hoppas jag kommer tycka om. Kanske inte den lättaste, men jag får se hur det går...

Börja lyssna på låtarnas texter, du lär dig både uttal och får upp ögon och öron för nya engelska ord.

Se på film med engelsk text, har du någon favorit film så se den på svenska, engelska, svenska.. du kommer märka hur många nya ord och meningar du lär dig genom filmen.

Börja läs engelska tidningar på nätet, som t.ex. ELLE, TEEN VOUGE eller liknande, eller varför inte engelskspråkiga bloggar?

Försök hitta engelska vänner över internet att chatta med eller varför inte brevväxla?

Prata med dina kompisar hemma, både du och din kompisar kommer lära er vardaglig engelska flytande ganska snabbt.

Jag tror att det är lättare att lära sig engelska om det är mer "på riktigt", som att prata med sina kompisar, föräldrar, chatta med amerikanska ungdomar, läsa bloggar eller tidningar som intresserar än. Mycket mer än att sitta framför samma gamla film 1000 gånger om eller traggla igenom böcker som man inte förstår.

Lycka till! :)


Kommentarer
Postat av: ROXTAH-SHOP

SVAR till:



CORNELIA



Hej

Tack för att du kikat in. Det är sant, jag tycker om att vara naturlig. Visst, det är inget fel med att fixa sig. Men att gömma sig bakom smink är att ta bort sitt ansikte.

Syftar på tjejer som använder allt möjligt i ansiktet innan dom kan gå ut och köpa mjölk.



Tack snälla du.



ROXTAH

2009-06-17 @ 14:07:35
URL: http://roxtah.blogspot.com/
Postat av: Anonym

ja har alltid velat heta cornelia :o! men så fick ja victoria..

2009-06-17 @ 16:47:40
URL: http://deity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0